Jag såg en film

Det finns vissa filmer som man kan se om och om igen och tycka de är riktigt bra. Sånna där favoritfilmer som man nästan kan dialogen till. Eller i alla fall att man vet vad som ska komma. Man sitter och väntar på det där favoritstället i filmen. Amelie från Monmartre är en sådan film. De små detaljerna som är så bra när man kollar, allt det underbara i den filmen. (och bara för det kommer jag inte på några andra bra exempel, men ni fattar kanske). Favoritfilmer ni ser flera gånger helt enkelt. Som man kanske kollar på när man bara vill ha något att göra, som Harry Potterfilmerna som jag kan se flera gånger bara för att det är Harry potter. (och nu känner jag mig som tolv) Men har ni inga sådana filmer är det synd om er.

Det jag egentligen skulle komma till är de där filmerna man ser en gång och tycker är riktigt bra, och vet att det räckte med en gång, ser man de igen blir det inte samma känsla. Ska man se den igen måste det gå några år emellan, men det blir ändå inte riktigt samma sak. Har ni inga sådana filmer är det riktigt synd om er.

Jag har fått en ny sådan film, Paranoid Park. Jag gillade den riktigt mycket, men skulle jag se den igen skulle den inte vara lika bra, det vet jag. Det är känslan, helheten av filmen, att inte veta vad som ska hända sedan som gör den. Den är inte så spännande i actionspännande bemärkelse, eller har häfftig dialog. Det är mer att de går runt i detta ödesmättade landskap och bara väntar på att det hemska ska hända, för snart måste det väl hända? Det där stämmer väldigt bra in på en annan film, Elephant. Den gillade jag riktigt mycket första gången jag såg den och kände att sådana filmer skulle jag vilja vara med om att framställa. Sedan såg jag den igen, då var den inte alls lika bra. Nu var det väldigt längesedan, så nu kanske jag skulle kunna se den igen.
Dessa två exempel är på sådana där filmer som är så bra, men som det räckte med att se and that's it. Men som jag inte skulle vilja ha varit utan, för de lämnar efter sig en sådan känsla...Så de borde ni se.

Jag vill ha mer exempel på bra filmer som jag inte sett också.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sen finns det såna filmer som är absolut bäst första gången, precis som du säger att man inte vet vad som kommer hända, men det finns de som är så fast man kan ändå se dom om och om igen för historien fram till det slutögonblicket är riktigt riktigt bra. Slutet gör filmen men handlingen dit gör slutet. Fan va smart det lät. Typ Nyckeln till frihet. :P

2009-09-21 @ 01:20:44
Postat av: änelaylajj

en annan rolig kategori är de där filmerna som man egentligen skäms lite för att man gillar eller inte borde gilla. Min sådan är Clueless, som är en sådan jag kan se om och om igen. Nästan alla disney är sådana som man kan se om och om igen.....eldflugornas grav räcker faktiskt att se en gång, den är bra även andra men liiiite trökig. Forrest Gump hör såklart också till om och om kategorin....med ett års mellanrum...

2009-09-21 @ 02:20:29
Postat av: Lina

..och sen de där filmerna som blir bättre andra gången, för man ser mer av filmen, typ the prestige, eller pulp fiction..

2009-09-21 @ 09:11:49
Postat av: Hanna

Eller Moulin Rouge som var jättekonstig när jag o Lina såg den på natten men morgonen efter när vi hade vaknat var den skitbra. Och det utan att ha sett den igen. Skumt.

2009-09-23 @ 00:32:05
Postat av: Lotta

Crash älskade jag första gången jag såg den men den har inte riktigt gett samma känsla de andra gångerna jag kikat på den. Men alla Tim Burton filmer kan man se hur många gånger som helst utan att tröttna! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback